Als je de helft van het jaar temperaturen onder nul moet trotseren, zou je voor minder in een sauna kruipen. Zelfs in de zomer kruipen de Finnen wekelijks bij elkaar. Maar ook bij ons is het een geliefde ontspanning.

In België schieten sauna’s als paddenstoelen uit de grond. In de voorbije vijf jaar zijn er een kwart meer saunacentra bijgekomen. In deze drukke tijden waar we constant bereikbaar zijn is een saunabezoek een zeldzaam moment van rust. Hou je niet zo van de hoge hitte, dan is het Turks stoombad iets voor jou, maar als je echt wil zweten dan moet je zeker eens de Finse sauna proberen. Ben je een doorgewinterde saunaganger, dan is een opgietsessie zeker iets voor jou.

Een typische Finse sauna is gemaakt in dennenhout en de temperatuur varieert tussen de 80 en 100 graden, tot zelfs 120 graden voor de echte doorgewinterde saunagangers. De Finse sauna is, in tegenstelling tot het Turkse stoombad, droog met een luchtvochtigheidsgehalte tussen de 10 en 30%. Hierdoor kan je lichaam een veel hogere temperatuur aan en kan de warmte diep doordringen.

Opgietsessies

Om nog sterker te genieten van de hitte gieten de Finnen water over de hete stenen. De luchtvochtigheidsgraad stijgt, net als de gevoelstemperatuur. Het is dan ook heel belangrijk dat je luistert naar je lichaam en je op tijd wat lager gaat zitten of je naar buiten begeeft. ‘Het is geen wedstrijd. Je zit er om te genieten en als je het te warm hebt, moet je je niet ‘sterk’ houden’, zegt Britt Herrijgers, zaakvoerder van Brasschaats Badhuis.

De saunameester begint met het wapperen van een handdoek die gedrenkt is in etherische olie. Hiermee wappert hij je isolerende luchtlaag rond je lichaam weg waardoor je een extreem warm gevoel ervaart. 15 minuten lang wordt de temperatuur opgedreven door water over de hete stenen te gooien.

“In een Oostenrijks skidorp heb ik mijn eerste opgietsessie meegemaakt. De saunameester maakte er een heus spektakel van door er een heksenverhaal bij te vertellen. Hij wapperde met een handdoek met een heerlijk bergkruidenaroma en zorgde voor afkoeling door honingwater over ons te gieten. Na de warmste opgietronde kregen we zelfs ijsblokjes! Ik heb de opgietsessie doorstaan, maar wel op de laagste bank.” – Jana De Ridder

Het is belangrijk om je lichaam na een saunasessie af te koelen. Doe dit niet te bruut, maar wandel even rond en kruip onder een lauwe douche vooraleer je je aan het koudebad waagt. Je lichaam heeft tijd nodig om zijn temperatuur weer op peil te brengen. Rust minstens een half uurtje voor je opnieuw in de sauna gaat.

Een sauna-emmer en -lepel

Een emmer en lepel om water over de hete stenen in de sauna te kunnen gieten.

De ideale gezondheidskuur

Voor vele is de sauna een ideaal ontspanningsmoment, maar het zou ook positief zijn voor je gezondheid. Het zou goed zijn voor de huid, spieren en gewrichten, een betere ademhaling, de bloeddoorstroming en het immuunsysteem. Er is echter onvoldoende onderzoek om dat ook te bewijzen. Wel is zeker dat je enorm gaat zweten in de sauna. Je verliest tussen 0,5 en 1 liter vocht dat ook afvalstoffen meevoert. Je huid wordt dus gereinigd wat dan weer goed is tegen de acne.

Het bloed gaat ook sneller stromen en je bloedvaten zetten zich open, weer positief voor de huid. Je hart kan tot tweemaal sneller kloppen en dat kan gevaarlijk zijn voor mensen met hartproblemen. Mensen met een gezond hart hebben niets te vrezen. Je hart gaat zo snel als tijdens een stevige wandeling. Saunagangers hebben ook een betere ademhaling, mits je op regelmatige basis naar de sauna gaat.

Een saunabeurt heeft dus een groot effect op je lichaam en dus moet je lichaam in topconditie zijn. Drink genoeg water na elke saunabeurt, maar vooral geen alcohol! Alcohol verstoort het hitteregulatiesysteem en dat kan leiden tot oververhitting. Ook met geneesmiddelen moet je voorzichtig zijn. Het is altijd raadzaam om met je arts te overleggen in geval van twijfel.

Voor kind en gezin

Een sauna-uitstap is ook ideaal met je gezin. Kinderen jonger dan 4 jaar worden afgeraden om in de sauna te gaan, maar voor oudere kinderen is er geen probleem. Ze moeten natuurlijk wel vergezeld worden door een volwassenen. Finse kinderen gaan samen met hun ouders wekelijks in de sauna en die zijn er heel gezond uit! Kinderen hoeven er natuurlijk geen 15 minuten in te zitten. Korte sessies van ongeveer 5 minuten zijn ook al leuk voor hen.

Zonder schaamte

In Finland gaat iedereen naakt in de sauna. Voor de hygiëne spoel je je voor en na een saunabeurt af. In de sauna zit je met je hele lichaam op een handdoek zodat je zweet niet in de houten banken trekt. Ook in België is deze gewoonte van toepassing. Je moet je echter niet schamen voor je lichaam. ‘Als we merken dat een saunaganger ongepast gedrag vertoont, zoals gluren naar anderen, dan wordt de persoon verwijdert uit de sauna. Die komt dan op een zwarte lijst te staan en zijn of haar naam wordt verspreid in de Sauna Vereniging België’, stelt Britt gerust. Je kan dus met een gerust hart de sauna in!