Heeft radio een eeuwig leven? 1 op 4 jongeren die op de middelbare school zit, luistert naar de radio. En dat terwijl iedereen die in de media werkt weet dat net die doelgroep, die jongeren net alsmaar moeilijker te bereiken valt. Radio wordt dus goed beluistert, maar toch anders beluistert dan vroeger. Weinig jongeren hebben nog een radio. Het gaat allemaal via smartphone of online broadcast. Net daarom dat bekende radiostations zoals Qmusic en MNM al lang niet meer ‘alleen’ radio maken.

Een redactievergadering over een radioshow is al lang niet meer alleen nadenken over welke content je gaat brengen, ook over hoe je die content online gaat presenteren. En dat is dan ook weer een hele opdracht want de jongeren nu zijn niet meer tevreden met het exacte radio-interview en leuk filmpje daarbij. Het moeten meer extensies zijn van wat er reeds op de antenne te horen was. De radiomedia verandert dus bijna constant en sneller dan ooit ter voren. Het luisterpubliek is nog altijd bereikbaar, maar je moet ze wel gaan zoeken op de platformen waar ze te vinden zijn.

Ook de radiodj’s moeten zich aanpassen aan hun luisteraars. Radiodj’s zijn al lang geen onbekende mensen meer zoals dat vroeger veelal wel het geval was. Of makkelijker gezegd: radio is niet alleen audio meer, het moet ook visueel zijn. DJ’s zoals Tom De Cock (MNM), Linde Merckpel (StuBru) of Sam De Bruyn (Qmusic) zijn échte mensen geworden. Geen grote sterren, gewoon mensen van vlees en bloed met ook hun eigen kantjes. Ze maken geen ‘propere radio’ meer. Ze zeggen ook gewoon hun ongezouten mening of proberen die toch zeker duidelijk te maken. En mensen, jong of oud, appreciëren dat.

Toekomst

De luistercijfers in Vlaanderen zijn wel ronduit spectaculair. Je moet weten dat 90% van de Vlamingen élke dag met radio in contact komt. Bewust of niet. Dat kan heel ver gaan, bijvoorbeeld tijdens de inkopen in de supermarkt maar er zijn ook mensen die uren per dag radioluisteren vanop een bouwwerf of bijvoorbeeld als truckchauffeur zijnde. Dus in dat opzicht zitten we in Vlaanderen nog wel safe, gok ik.  Radio zal volgens mij nog interactiever worden met de luisteraar. Ook de muziek die je wil zal je in de toekomst zelf gaan kunnen kiezen. JOE heeft die eerste stappen al gezet met hun 70s, 80s & 90s versie van hun radiostation. Ik ben ervan overtuigd dat de volgende stap algemene presentatie is met zelfgekozen playlist.