Een nieuw etnografisch onderzoek van Google News Lab, dat gericht is op een beter inzicht in hoe mensen virtual reality ervaren, vindt dat, ondanks de decennia van hype rond deze technologie, het in feite een belangrijke verschuiving in storytelling is. Met deze studie wil Google News Lab de journalisten die deze ervaringen opbouwen helpen.

En journalisten, of ze het nu willen erkennen of niet, hebben een nieuwe reeks uitdagingen en verantwoordelijkheden bij het creëren van deze meeslepende ervaringen, vindt de studie.

De impact van VR

Virtual reality is ontzettend vooruitstrevend, maar journalisten weten vaak niet hoe de inhoud de consument echt raakt en hoe het medium past in de journalistiek.

Daarom huurde het News Lab de antropoloog, Tom Maschio, in om meeslepende makers van journalistiek en early adopter-consumenten te bestuderen. Zo hopen ze op een beter begrip van de impact van non-fictie VR op de journalistiek.

Maschio vond onder andere dat het publiek een verhaal kan ervaren op een manier dat geen enkel ander medium kan, want de kijker stelt zich kwetsbaarder en open op. Hij laat zich meer meeslepen in het verhaal dat door de verhalenverteller gemaakt werd.

Verhalen meeleven

Journalisten staan ​​nu dus voor een reeks dilemma’s met deze technologie. Het zal ons dwingen om onze rol als passieve, ‘vliegen op de muur’-getuigen opnieuw te onderzoeken om actiever verhalenvertellers te worden die deze hoogst invloedrijke ervaringen ethisch en nauwkeurig maken.

Dus in plaats van verhalen passief te consumeren, zullen consumenten meeleven in de ervaringen die de journalist brengt. Virtual Reality brengt je middenin de verhalen, waardoor je ze mee beleeft als het ware.

Maar dat brengt ook een nieuw soort van verantwoordelijkheid van de verteller met zich mee. Want kunnen we zomaar iemand in een traumatiserende ervaring plaatsten? Door de verhoogde empathie van de ‘deelnemer’ van VR zullen zij ook kwetsbaarder zijn. Ze kijken niet alleen, ze voelen.

VR kan de journalistiek op ongekende wijzen verrijken, maar we zullen dus ook voorzichtig moeten zijn met wat onze nieuwe vorm van storytelling met de kijker zal doen.