Heeft (sociale) media een invloed op uw stemgedrag?

Sociale media lijkt anno 2018 een enorme impact te hebben op de bevolking. Facebook telt ondertussen 2 miljard gebruikers en de cijfers liegen er niet om. Maar heeft (sociale) media ook zo’n straffe invloed op ons stemgedrag? Laten de kiezers van vandaag zich beïnvloeden door wat ze in het nieuws horen en op hun smartphone zien verschijnen?

 

 

MAORI – 20 jaar “Ik denk eigenlijk niet dat social media mijn stem gaat beïnvloeden, omdat ik zelf uitzoek waar ik op wil stemmen. Ik ga niet op Facebook, Instagram of wat dan ook zoeken welke partij mijn favoriete is. Het gaat niet om de likes, maar om de stemmen.”

 

 

 

 

LONNEKE – 36 jaar “Niet echt, eerlijk gezegd. Ik ben van origine een Nederlandse en ik heb nog niet gestemd hier in België. Dus ik ben er nog niet zo hard mee bezig, als ik eerlijk ben. In Nederland normaal gesproken wel, maar ik kan niet zeggen dat ik dan beïnvloed word door wat ik op sociale media zie. Ik heb toch wel van tevoren al een idee waar ik op wil stemmen, het is altijd ongeveer in dezelfde hoek. En daar wijk ik niet zo gauw van af, dus ik laat me niet snel beïnvloeden op die manier.

RITA – 78 jaar “Ik lees wel bijvoorbeeld de commentaren in de kranten, maar ik denk niet dat dat mij kan beïnvloeden. Ik heb mijn eigen mening en ik ga daar niet van afwijken.”

 

 

YANNICK – 24 jaar “Ik heb een redelijk vast standpunt en het is moeilijk om mij daarvan af te brengen, ook voor de media. De media vind ik ook niet altijd waarheidsgetrouw. Vaak is dat meer propaganda, beïnvloeden van opinies en vriendjespolitiek, dus dat doet mij niet veel. Ik neem er zo veel mogelijk afstand van.”

 

 

 

KURT – 61 jaar “De media beïnvloeden mijn stemgedrag niet omdat ik een gezond wantrouwen heb tegenover wat er in kranten en op televisie verschijnt. Thomas Jefferson, Amerikaans president en journalist, zei ooit “Never believe what they write in newspapers” en dat heb ik altijd onthouden. Je moet je eigen mening zien te vormen en verschillende bronnen raadplegen, maar niet enkel op media voortgaan. Zeker niet.”