Het aantal personen dat ‘s ochtends nog naar een krantenwinkel wandelt om zijn dagelijkse portie nieuws te kopen, daalt drastisch. Mensen maken zelf nieuws en verspreiden het dankzij social media razendsnel. Zijn journalisten dan wel nog nodig? Wat kunnen ze doen om in de toekomst zekerheidte vinden? Lees het hieronder!

Numero 1 : Start een blog/vlog 

Gebruik je persoonlijke blog of vlog om dieper in te gaan op stukken die je hebt gemaakt of die je in de dagelijkse actua tegenkomt. Hoe kleiner je invalshoek is, hoe trouwer je publiek zal zijn. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om een site op te starten.

giphy-11

Numero 2 : Verbreed je netwerk 

Zorg ervoor dat als er iets gebeurt, jij de eerste bent wie gebeld wordt. Hoe sneller je bent, hoe beter voor de werkgever. Maak connecties met mensen. Het hoeft daarom niet altijd te gaan om ministers of burgemeesters, een lokale veehouder kan even belangrijk zijn als het op nieuws vinden komt. LinkedIn is het ideale medium om te netwerken.

Numero 3 : Objectiviteit verkoopt niet

Het klinkt misschien heel kort door de bocht maar mensen kijken/horen/lezen niet graag naar een objectief stuk. Uiteraard moet er geen lariekoek in staan maar zorg ervoor dat er een soort emotie of bepaalde sfeer hangt rond je werk. Zoek een evenwicht tussen het emotionele en het feitelijke.

giphy-12

Numero 4 : Put yourself out there 

Geen blogfan?  Maak dan zeker en vast een online Portfolio aan waar mensen kunnen zien wat je allemaal al kan en waar je interesses liggen. Zorg dat je een papierinversie hebt (just in case) maar veel zal die niet geraadpleegd worden. Deze site kan je helpen met het maken van je portfolio.

Numero 5 : Gebruik je social media

Facebook wil de nieuwe Google worden. Alles wordt razendsnel verspreid. Eens het online staat, gaat het er nooit meer af. Nieuws vergaren maar ook nieuws maken was nog nooit zo gemakkelijk. Gebruik daarom zoveel mogelijk social media. Indien je dat liever allemaal niet doet, kan je misschien werken met een bepaalde influenceer.

giphy-13

Numero 6 :  Hou rekening met SEO 

SEO of Search Engine Optimisation is een techniek dat ervoor zorgt dat je werk hoger in de ranglijst van Google komt te staan. Hoe sterker je SEO is, hoe hoger, hoe meer bezoekers, hoe populairder. Je SEO hangt samen met het aantal woorden je gebruikt, alinea’s, keywords,… bekijk deze video als je er meer over wil weten.

Numero 7 : Zoek meningen op Twitter 

Twitter wordt naar mijn mening nog steeds een beetje onderschat. Als je wil weten hoe een bepaalde groep denkt over een onderwerp kan je heel efficiënt Twitter raadplegen. Uiteraard bereik je niet elke doelgroep (65+) maar kan je wel heel snel een algemeen beeld vormen van mensen hun opinie.

giphy-14

Numero 8 : Gebruik tags en links

Hoe meer jij andere stukken tagt en intern linkt, hoe meer Google jouw site/artikel tegenkomt en hoe meer mensen het kunnen lezen. Ook deze zaken dragen bij tot een verbetering van uw SEO.

giphy-15

Numero 9 : Werk met Artificial Intelligence 

Artificiële intelligentie (AI) zorgt ervoor dat een computer gericht kan antwoorden op vragen. Siri van iPhone is onder andere daar een perfect voorbeeld dan. AI staat echter al veel verder en geeft al live-updates van sportwedstrijden,… etc

Numero 10 : Behoud je eigenheid.  

Laat je niet meeslepen door wat sommigen zeggen maar achterblijven is geen optie.

Uiteraard zijn dit enkel tips die je kan handhaven. Laat zeker weten wat jullie hiervan vinden!

Bron:
https://econsultancy.com/25-things-journalists-can-do-to-future-proof-their-careers/