Het journalistieke landschap, en metier zijn al jaren aan het veranderen onder invloed van het internet. Opzoekwerk voor journalisten wordt makkelijker en er zijn minder mensen nodig om hetzelfde aantal artikels te publiceren. Keerzijde van die medaille is de daling van onder andere de krantenverkoop. En ook de televisie ziet een afname in het aantal kijkers. Mensen kijken meer en meer via het internet naar films en programma’s. Wij spraken met Pierre-Alexis Matton, journalist bij BX1 en Eleven Sports over de toekomst van televisie en de impact van de technologie op de journalistiek.

Jou: dag Pierre-Alexis, wat is voor jou de beste technologische vooruitgang van de laatste jaren in de journalistiek?
PAM: Ik ben begonnen als journalist in 2010 na mijn studies aan de ULB. In die tien jaar heb ik een immense veranderingen gezien in de journalistieke wereld. Het gebruik van internet en Sociale media zijn volgens mij de beste en grootste veranderingen die ik gezien heb. Mensen kunnen heel makkelijk aan informatie online en dat maakt journalistiek doen eigenlijk wel een heel pak makkelijker.

Jou: zijn er ook negatieve aspecten hieraan?
PAM: Jazeker, de keerzijde van die medaille is natuurlijk fake news zoals we in Frankrijk onder andere zagen met “Gilles est Jaune”. Iedereen kan een video online zetten en hem eventueel aanpassen en vervalsen om hem te laten tonen wat zij willen.

Jou: u werkt in de tv-industrie, hoe helpt social media u hierbij?
PAM: Wel ik heb elke week een uitzending op BX1 over futsal in het Brusselse, daarbij gebruiken we soms beelden die ons gestuurd worden door gewone mensen die met hun smartphone of een andere camera iets gefilmd hebben. Die amateurbeelden geven ons soms een unieke kijk van dingen achter de schermen of beelden die gewoon niet door de “professionele” cameramensen gefilmd werden.

Jou: internet en televisie is natuurlijk niet enkel liefde. Denkt u dat internet TV zal vervangen op termijn?
PAM: Het is natuurlijk zo dat meer en meer mensen online kijken naar televisieprogramma’s en films. En ook sporthoogtepunten zijn tegenwoordig online terug te vinden. Zo zetten we bij Eleven Sports vaak mooie doelpunten en speciale momenten uit wedstrijden op onze sociale media. Ik zie je al denken, waarom zou je nog naar televisie kijken als je toch achteraf alles online gratis kan terugvinden? Wel daar moeten wij als televisiemakers een antwoord op vinden en kijkers naar de uitzendingen lokken door extra diepgaande content aan te bieden.

Bekijk hieronder het volledige interview met Pierre Alexis Matton.

Door Brenton Van herp en Luther Rommens