De online redactie van de AP Hogeschool ontving de laatste tijd geregeld klachten over de cafetaria op campus Meistraat. Veel studenten vragen zich af wat de reden is van de omschakeling naar de nieuwe cateraar, Prorest. Waren er klachten over de vorige of is de nieuwe goedkoper? Veel vragen die onbeantwoord bleven. Daarom besloot onze redactie om een gesprek aan te gaan met de leidinggevenden van de studentenparticipatie op campus Lange Nieuwstraat.

Ten eerste is het belangrijk om te weten waarom de AP Hogeschool besliste om van cateraar te veranderen. Heel erg simpel: de vorige cateraar draaide vaak verlies en kon daarom eigenlijk niet anders dan kiezen voor een stopzetting van het contract. Om uit de kosten te komen, moet er minimum 600 euro omzet per werknemer per dag worden gedraaid. Met een afhakend publiek door verminderde kwaliteit en onvermijdelijke concurrentie rondom de school, wordt het behalen van die cijfers steeds moeilijker.

verschil in kwaliteit

Door de dalende cijfers was het onmogelijk om op die manier door te gaan. Elk jaar heeft elke partij, AP of de cateraar, de mogelijkheid om het contract stop te zetten. Door de last-minute beslissing van de cateraar en de korte periode om een nieuwe uitbater te vinden, waren er slechts twee partijen geïnteresseerd om de cafetaria’s (op bijna alle AP-campussen) over te nemen. Uiteindelijk nam Prorest het contract over, de nummer twee van België als het aankomt op kwaliteitsvolle cateraars. Daarom is er sprake van een prijsstijging.

Ook waren er klachten over de kwaliteit van de vorige cateraar. Veel van de aangeboden producten waren niet vers, maar voorgemaakte producten. De nieuwe cateraar maakt de broodjes volledig ter plekke. Campus Meistraat heeft te kampen met een divers verloop van aanwezigheid van personeel en studenten. Dat maakt dat het moeilijker wordt om à la minute broodjes te maken. Daarom hebben zij ervoor gekozen een soort alternatief aan te bieden, namelijk de producten van The Foodmaker. Ze zijn vrij prijzig, maar deze kunnen wel langer bijgehouden worden, waardoor er minder voedsel in de vuilbak gaat. Dat biedt ook een alternatief voor wanneer de broodjes op zijn.

Concurrentie

Voor uitbaters is het erg moeilijk in te schatten hoeveel broodjes er elke dag gemaakt moeten worden. Een belangrijke reden daarvan is dat het aantal studenten dat naar de cafetaria’s komt elke dag verschillend is. Er zijn geen terugkomende drukke of minder drukke dagen. Elke dag is anders.

Daarbovenop heb je ook nog de concurrentie van de omliggende broodjeszaken en supermarkten. Concurreren met broodjeszaken is mogelijk, maar met een supermarkt is dat veel moeilijker, omdat ze enorm veel aanbieden en vooral tegen een lagere prijs.

Vervolg

Volgende week komt de restaurantcommissie langs. Daar zal alles besproken worden en verbeterpunten worden aangebracht. Voorafgaand aan het gesprek van het artikel, zullen ook alle klachten die we hebben meegekregen van medestudenten besproken worden. De school wil voor iedereen een betere omgeving creëren en de cateraar staat zeker open voor suggesties, als dat de school en studenten zou helpen.

Heb je zelf nog suggesties of bedenkingen, aarzel niet om een mailtje te sturen naar: studentenraad.mc@ap.be

Door: Deborah Seymus, Sara Smet & Joppe de Bruijn