Een aantal tweedejaarsstudenten werkten voor een crossmediaal project samen met het museum De Reede. In De Reede staan Félicien Rops, Francisco Goya en Edvard Munch tentoongesteld. 19de-eeuwse kunst dus, die wij in een hedendaags jasje staken. Ik nam Louise Raes mee naar het museum en haar favoriete kunstwerk was ‘La Foire aux Amours’ van Félicien Rops.

“Ik vind dit een zalig kunstwerk omdat je er pas echt iets in ziet als je ernaar blijft kijken en je je aandacht weghaalt van je initiële focus.” Louise Raes (24) is studente Theater- en Filmwetenschappen. ‘La Foire aux Amours’ sprak haar meteen aan omdat ze een mooie vrouw zag in een weelderige omgeving. Het anatomische beeld van Rops leidde haar even af tot ze wat langer keek.

“Onder de mooie vrouw, onder een doek waar ze op zit is een kooi waar allemaal kleine kinderen in gevangen zitten. En in haar schaduw staat een oudere vrouw die borstvoeding aan het geven is aan een kind, denk ik. En die vrouw is helemaal uitgemergeld, als je er met een hedendaagse blik op kijkt, zou je bijna zeggen dat ze een zwerver is, of iemand van een derdewereldland.”

“Wat dan opvalt als je terugkijkt naar de vrouw, is dat ze er heel zelfvoldaan uitziet. Ik denk dat dat van Rops wel zijn mening over de vrouw uitdrukt. Een vrouw gaat met iedereen naar bed, baart enorm veel kinderen, houdt die gevangen en trekt er zich niets van aan.”

Volgens Louise schiet er bij de achterste figuur niets meer van schoonheid over. “Haar schoonheid en daarmee ook haar waarde is volledig weg. Het lijkt mij zelfs een representatie van: als je oud en lelijk wordt, ben je niets meer waard.”

Onderaan links heeft Rops een schildpad op een vlinder getekend. Louise beschrijft de vlinder als representatie van de algemene vrijheid van de jonge vrouw: die kan ook verblinden met haar schoonheid. “Wat daar eigenlijk onder zit is dan de toekomst. Eigenlijk is de vlinder immobiel, want die wordt gedragen door een hele trage, logge schildpad die niet per se zo mooi is afgebeeld. En dat representeert dan eerder de oudere vrouw vol zonden.”

De rest van de werken vind je hier.