Een aantal tweedejaarsstudenten werkten voor een crossmediaal project samen met het museum De Reede. In De Reede staan Félicien Rops, Francisco Goya en Edvard Munch tentoongesteld. 19de-eeuwse kunst dus, die wij in een hedendaags jasje staken. Ik nam Chris Wyatt-Busano mee naar het museum en haar favoriete kunstwerk was ‘A Young Prostitute’ van Edvard Munch.

“Ik zie hier een jonge vrouw die er niet per se gelukkig uitziet. Als je kijkt naar de titel dan kom je erachter dat ze een jonge prostituee is. Dat zorgt ervoor dat je meteen een idee hebt over haar, een beeld. Je hebt meteen, zelfs in deze tijden nog een vooroordeel. Je denkt niet meteen na over waar ze vandaan komt. Waarom is ze prostituee geworden?” Chris-Wyatt Busano (24) is student sociologie en vindt het interessant om musea af te stromen om kunstwerken in hun context te bekijken.

“Als we kijken naar de tijd waarin het kunstwerk gemaakt is: 1919 – 1920. Dat is dus na de Eerste Wereldoorlog. Er zit dus een kans in dat ze getrouwd was, een man had die is omgekomen tijdens de oorlog. En dat heeft haar misschien gedwongen om in de prostitutie te moeten belanden. Misschien is dat zo maar misschien is ze er door andere omstandigheden in beland, of wilde ze het gewoon graag doen. De informatie die we krijgen van ‘de jonge prostituee’ is dus niet genoeg om een oordeel te kunnen vellen.”

Chris-Wyatt trekt dat meteen door naar de vluchtelingencrisis en racisme de dag van vandaag. “Ik denk dat dat de laatste tijd ook gewoon te vaak gebeurt dat je bij mensen meteen denkt te weten wat hun levensverhaal is zonder de context daarrond te bekijken. Als je te horen krijgt dat iemand uit Marokko komt dan heb je meteen een heel beeld over die persoon gevormd. Terwijl het kan zijn dat hij of zij in Marokko in een situatie zat die echt onleefbaar was. We plaatsen mensen niet graag meer in hun context”.

Het werk van Munch sprak Chris-Wyatt zo aan omdat het op eerste zicht een vrouw is die niet zo gelukkig is. Als je haar titel leert kennen, vorm je vanzelf een beeld dat maar al te vaak gebaseerd is op vooroordelen.

De naam van het werk is volgens Chris-Wyatt nogal ambigu. Het kan terugslaan op een jong meisje dat in de prostitutie is beland, of een vrouw die nog maar net prostituee is geworden.

De rest van de werken vind je hier.