Er is de afgelopen dagen heel wat te doen geweest rond de vernieuwde Intercity trein tussen Brussel en Amsterdam. Vanaf 9 april brengt deze trein je in minder dan 2 uur van Antwerpen naar Amsterdam, een half uur sneller dus. Goed nieuws zou je denken, maar wat is de keerzijde van de medaille?

Veranderingen in het kwadraat

De nieuwe Intercity maakt gebruik van de hogesnelheidslijn en weet de reistijd daarom een half uur in te korten. Ook het traject heeft een metamorfose ondergaan. Reizigers naar Roosendaal zullen vanaf nu gebruik moeten maken van de regionale trein, een stoptrein die er 47 minuten over doet tegenover 27 minuten met de intercity. Antwerpen wordt vanaf nu wel rechtstreeks verbonden met Breda, met tussenstop in Noorderkempen (Brecht). Verder stopt de IC Brussel-Amsterdam niet langer in Dordrecht en Den Haag.

Zo’n 12 keer per dag rijdt de Intercity van Brussel naar Amsterdam, vier keer van Brussel naar Den Haag HS (en dus niet via Den Haag naar Amsterdam). Al moeten we hier meteen bij vermelden dat dit niet heel duidelijk aangegeven is in de app van NS en NMBS. Geen paniek als er opeens staat dat je reisoptie geannuleerd is, dat betekent hoogstwaarschijnlijk dat de trein op dat moment naar Den Haag rijdt en niet naar Amsterdam.

De uitpakker van de spoorwegmaatschappijen is natuurlijk de ingekorte reistijd. Al moeten we daar wel meteen een kanttekening bij maken. De reistijd is alleen korter voor reizigers die tot Schiphol of Amsterdam reizen. Hoewel het voordien ook al mogelijk was om in minder dan twee uur van Antwerpen naar Amsterdam te reizen door over te stappen op de Intercity Direct in Rotterdam die bovendien aan de andere kant van het perron stond.

De grootste aanpassing is dan toch wel het prijskaartje. Vanaf nu betaal je voor een retourtje Antwerpen – Amsterdam bijna 75 euro in het weekend. Een serieuze prijsstijging! Toch kan je de reiskosten wat inperken met volgende tips:
1. Koop je treinkaartje minstens 7 dagen vooraf, dan kost een retourtje in het weekend 54 euro. Opgelet, het aantal tickets is hier wel beperkt (early bird, mid flex tarief).
2. Reis indien mogelijk niet op vrijdag of in het weekend, dat is namelijk duurder.
3. Koop je treinkaartje via NS international in plaats van B-Europe, zo bespaar je 1 euro per enkele rit. Opgelet, dit is alleen mogelijk indien je in het bezit bent van een creditcard.

Een impulsieve trip naar Amsterdam (of eender welke Nederlandse stad) wordt hierdoor een serieuze streep door de rekening van de student. We vragen ons dus af of deze nieuwe Intercity trein echt een verbetering is.