De lente staat voor de deur en de loopwedstrijden in Antwerpen melden zich weer aan. Duizenden mensen schrijven zich in voor deze massalopen om hun grenzen te verleggen. Bram Vogels (30), sportcoach en fanatiek loper heeft zo zijn eigen manier van grenzen verleggen. “Of je nu met sportschoenen of op blote voeten loopt, de kans om te winnen is even groot”.

Met blote voeten kilometers verzetten op verschillende ondergronden, dat doet fanatiek loper Bram wel vaker.  “In 2011 werd ik frontaal aangereden door een auto op mijn fiets. Om mijn rug na het ongeval te ontlasten ging ik op zoek naar een manier om de impact van mijn passen te minimaliseren. Ik ging terug naar de basis van het lopen en besloot om mijn schoenen steeds vaker aan de kant te laten staan.”

Oefening baart kunst

“Nog niet zo lang geleden won ik, tot bijna ieders verbazing, de Urban Trail in Antwerpen op blote voeten. Ik geloof erin dat of je nu met sportschoenen of op blote voeten loopt, je kans om te winnen even groot is. Uiteraard heb ik daarvoor moeten trainen, want ook mijn lichaam was gewend aan schoenen die mijn passen absorbeerden.”

“Mijn tip als je wil starten met lopen op blote voeten: Neem bij je eerste trainingen je sportschoenen mee in een rugzakje. Start dan met een stukje lopen op blote voeten en doe nadien gewoon je sportschoenen aan om verder te lopen. Je zal merken dat je elke training net wat verder op blote voeten zal kunnen lopen.”

Leven op blote voeten

Bram loopt niet enkel op blote voeten, hij leeft op blote voeten. Naar de winkel gaan, met de hond gaan wandelen of op familiebezoek gaan, hij doet het allemaal blootsvoets.

“Mensen kijken me wel eens vreemd aan als ik op blote voeten over straat loop. Sinds kort woon ik in Nederland. In tegenstelling tot Antwerpenaren, komen Nederlanders echt op me af om te vragen wat er mis met me is. (lacht) Ik vind het geweldig om hen te vertellen dat blootsvoets lopen mijn manier van leven is. Eentje die ze zelf ook eens zouden moeten proberen.”

Voordelen blootsvoets lopen

  1. Stimulatie van de bloedsomloop
  2. Vermindering van stress
  3. Versteviging van de voetspieren
  4. Vermindering van kwaaltjes zoals blaren, likdoorns en eeltknobbels

Wil je meer weten over lopen op blote voeten? Kijk dan op www.up4running.be