Geert Marrin

44 jaar

AP International Office

 

De school zet sterk in op samenwerking met verschillende partners in het regionale maar ook in het internationale werkveld. Geert Marrin, adviseur internationalisering bij AP hogeschool, ondersteunt en helpt internationale projecten in goede banen te leiden.

“Ik werk sinds deze zomer voor de AP International Office in de Lange Nieuwstraat. Daar ben ik adviseur internationalisering en ondersteun ik opleidingen in het vormgeven van hun internationaal beleid. Bij mij kunnen de opleidingen die met internationalisering een stap vooruit willen zetten terecht om mee te helpen nadenken en inspiratie te zoeken. Elke opleiding zet sterk in op internationalisering aangezien dat een speerpunt is van AP. We zijn zeer ambitieus, onze doelstelling is dat ruim 30% van de uitgestroomde studenten een internationale ervaring heeft genoten van minstens 10 studiepunten. Dat is een supergrote uitdaging en we proberen te zoeken naar manieren waarop we die doelstelling kunnen nastreven. Ik help de opleidingen in het zoekproces daarnaar.

Onze hogeschool gaat ook internationaal in Antwerpen zelf met het European Project Semester. Het kenmerkende aan EPS is dat elke studentengroep van vijf tot zeven studenten minstens drie nationaliteiten telt, maar ook drie verschillende studiedisciplines. Het is dus niet enkel een internationaal, maar ook een interdisciplinair project. Externe opdrachtgevers zoals bedrijven en organisaties reiken uitdagingen aan, onze studenten krijgen vervolgens – onder coaching van AP-lectoren – een volledig semester de tijd om deze tot een goed einde te brengen. De ervaring van de afgelopen jaren leert dat onze studenten in staat zijn om fantastische dingen te creëren, vaak tot grote tevredenheid van de opdrachtgevers. Vanuit je eigen competenties leren samenwerken in een internationale en interdisciplinaire context om samen topresultaat neer te zetten: daar is het in het European Project Semester om te doen.

Antwerpen is één van de meest superdiverse steden ter wereld. Hier zijn meer dan 170 verschillende nationaliteiten vertegenwoordigd, in basisscholen heeft meer dan 50% van de kinderen een migratieachtergrond:  een evolutie die bovendien zal blijven stijgen. Als je later als professional in die context een meerwaarde wil realiseren, dan moet je over heel wat interculturele competenties beschikken. Studenten versterken in deze internationale en interculturele competenties waardoor ze zich later stevig stand kunnen houden in deze uitdagende context, is zeker één van onze ambities.

Wij vinden interculturaliteit zo belangrijk dat we die competentie – onder meer door het aanmoedigen van internationale activiteiten @home of in het buitenland – zeer sterk willen meegeven aan onze studenten. We zien dat die interculturele spirit extra wordt aangescherpt door een internationale ervaring. Heel wat oud-studenten die les volgden of stage liepen in het buitenland, kozen later bijvoorbeeld voor een internationaal georiënteerd beroep in België of zetten zelfs de stap naar het buitenland.”