Als je Eatmosphere hoort, denk je waarschijnlijk aan eten. Dat klopt, maar het Brussels bedrijf doet meer dan alleen met eten werken: het wil iets doen om voedselverspilling te gaan. “Wie zegt dat de voedselrestjes die we weggooien slecht zijn?”, vertelt Coralie (30), “Het idee achter onze vzw is om te laten zien dat je met voedselrestjes zo veel meer kan doen.”

Duurzaamheid en een gezonde levensstijl, dat is het motto van de mensen achter de vzw Eatmosphere. Bijna een derde van ons eten wordt weggegooid, terwijl het nog perfect eetbaar is. Omdat er zo veel kansarme mensen zijn die dat eten wel kunnen gebruiken, ontstond Eatmosphere. Coralie werkt al een half jaar bij Eatmosphere en doet de communicatie en marketing achter het duurzame bedrijf.

Voedseloverschotten via de smaakpapillen

“De mensen die hier werken zijn allemaal bezig met een gezonde levensstijl en het verhaal van zero waste. We zitten op dezelfde golflengte en delen dezelfde morele waarden, daarom werkt ons concept zo goed. Als organisatie willen we een balans vinden. Hoe kunnen we mensen op een plezante en positieve manier onze ideeën meegeven? Als is het maar één iemand die we kunnen overtuigen dat die banaan toch nog niet slecht is, dan zijn we al een hele stap vooruit.”

“Het oorspronkelijke idee is om voedseloverschotten op te halen en die opnieuw te doneren aan sociale organisaties die kansarmen helpen. De ophalingen gebeuren bij Brusselse boeren en partners die gebruik maken van restjes. Zo gebruiken we champignons die op koffierestjes gekweekt worden. De producten die beschouwd worden als slecht, zijn bijvoorbeeld bloemkolen die te lang in de zon stonden en vergeeld zijn. Maar die zijn dus wel eetbaar.”

“Daaruit is ook ons fysiek restaurant Mary Pop-in gegroeid. De naam verraadt al een beetje dat het vroeger een pop-up was, maar we merken dat mensen bewust maken rond voedselverspilling via de smaakpapillen, echt werkt. Als je op een positieve manier aandacht vestigt op iets, heeft dat altijd een grotere impact. En wij doen dat dus via de smaakpapillen. Het werkt, want klanten zijn altijd aangenaam verrast dat het eten zo veelzijdig en smaakvol is.”

Nieuwe projecten

“Terroir is een redelijk nieuw project waar we volop mee bezig zijn en is het culturele erfgoed van de keuken en van het voedsel: hoe aten de mensen vroeger, hoe werd het product gekweekt en wat blijf er van over? Elke twee maanden onderzoeken we een bepaald product en daar koppelen we een culinair event aan.”

“Ons eerste onderzoek ging over de Noorse garnaal. We keken naar de technieken in het verleden en naar het proces. Samen met een chef die gespecialiseerd is in garnalen, zetten we het product in de schijnwerpers. Achteraf organiseren we dan een soort van belevenis voor wie geïnteresseerd is. In een beperkte kring hebben we toen de garnalen gepeld en daarna gedineerd.”

Breed publiek bereiken
“Een nieuwe locatie is de volgende stap in ons hoofdstuk. Op die manier willen we meer continuïteit uitbouwen, al zijn er nog geen echte concrete plannen. Met een eigen atelier hier in Brussel zetten we een nieuwe stap met Eatmosphere. Mary Pop-in is de manier om ons publiek op een toegankelijke manier tegemoet te komen. Nu organiseren we elke zondag een brunch, maar in de toekomst kunnen we misschien meer geopend zijn voor onze klanten.”

“Naast alle projecten waar we momenteel mee bezig zijn, zetten we ook in op catering. We merken dat bedrijven zoeken naar net iets meer, naar een leverancier dat niet alleen eten brengt. Dat is een heel aangename manier om binnen te komen bij mensen. Het is een nieuwe markt voor ons, om met voedselrestjes voor catering te zorgen bij evenementen. Mensen zijn blij met lekker eten, de positieve feedback is enorm en we zijn zo blij dat mensen ervoor openstaan.”

 

Projects

  • “Aan de hand van workshops leren we mensen technieken aan in de keuken, waarbij ze geen restjes meer overhouden. Niemand weet echt wat je moet doen met de stengels van een wortel, of met de overschot van prei.”
  • “Masterchef Monday is een culinair evenement dat we organiseren om duidelijk te maken dat eten weggooien niet oké is. Vaak denken mensen dat de dingen die ze weggooien, slecht zijn, terwijl dat helemaal niet zo is. Daarom nodigen we topchefs uit die we koppelen aan het evenement om ons verhaal te versterken.”
  • “Bij Kitchen Culinair zijn het onze eigen chefs die tonen wat je allemaal met restjes kan maken. Ze koken een zes gangen menu voor al de geïnteresseerden. Zo ontdekken de mensen aan de hand van lekker eten, dat restjes nog bruikbaar kunnen zijn.”
  • “Tijdens de zomer organiseren we bij Eatmosphere dining in the field, dan picknicken we letterlijk in de velden. We breiden ons idee ook uit naar cocktails en kijken we hoe we dan voedselrestjes kunnen toepassen in drankjes.”