Het Antwerpse stadsbestuur wil op drukke momenten fietsers weren op de Meir. Dynamische verkeersborden moeten alternatieve routes aanduiden en fietsers uit de winkelwandelstraat houden. Volgens Fietsersbond Antwerpen is het een onaangename oplossing voor de fietsers.

Tegen 2019 wil het Antwerpse stadsbestuur op drukke momenten een fietsverbod op de Meir. Dat moet de winkelwandelstraat veiliger maken voor voetgangers. “Nogal wat voetgangers doen hun beklag over fietsers die op de winkelwandelstraat overal tussendoor slalommen”, aldus burgemeester Bart De Wever (N-VA).

“In 99,9 procent van de gevallen loopt dit goed af, maar als het fout loopt dan zou het ook wel eens grondig fout kunnen lopen”, stelt De Wever. Met een fietsverbod moet de verkeersveiligheid toenemen en het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers dalen.

Camera’s en dynamische verkeersborden

Dynamische verkeersborden moeten fietsers naar alternatieve routes leiden op momenten dat de Meir te druk is. Die borden zullen worden aangestuurd door camera’s en sensoren die de drukte in de winkelwandelstraat opvolgen.

“Een alternatieve fietsroute is dikwijls de gemakkelijkste oplossing, maar dan moet het een aantrekkelijk alternatief zijn waar een fietser aan serieuze snelheid en zonder conflicten naar zijn eindbestemming kan rijden”, verklaart De Wever.

Gevaarlijke alternatieve route

Een mogelijke alternatieve route loopt langs de Lange Nieuwstraat. Voor de Fietsersbond Antwerpen is dit geen degelijk alternatief. “Een alternatieve fietsroute langs de Lange Nieuwstraat is geen oplossing voor het probleem”, stelt Renaat Van Hoof. “De straat is te smal voor de doorstroom van auto-, fiets- en tramverkeer.”

“Als in de Lange Nieuwstraat een breed fietspad wordt aangelegd en het tram- en autoverkeer op eenzelfde bedding rijdt, dan zullen auto’s nog steeds stilstaan op het fietspad tijdens het laden en lossen”, benadrukt Van Hoof. “De straat is gewoon te smal.”