Social media is populairder dan ooit, de influencers groeien als paddenstoelen uit de grond. Jonge meisjes starten met een blog of Youtubekanaal met de ambitie om een echte beauty journalist te worden. Zonder enige voorkennis of opleiding krijgen zij de privileges van een echte journalist. Binnenkort bestaat het journalistieke landschap enkel nog uit jongeren die je een vermageringsthee willen aansmeren.

Dat laatste is natuurlijk wel wat kort door de bocht. Maar wanneer ik mijn Instagram bekijk zie ik tientallen profielen met ‘influencer’ in hun bio. Hun story’s bestaan uit hun laatste aankopen, spullen die ze mij proberen aansmeren, feestjes en pers events. Zij krijgen de voordelen van een beauty journalist omwille van hun talent maar vooral omwille van hun volgersaantal. Bedrijven contacteren meisjes met een tienduizendtal volgers en nodigen hen uit op events en werken samen om hun producten te promoten. Dit in ruil voor geld of gratis spullen. Met als resultaat dat de geloofwaardigheid van de mening van professionele beauty journalisten wel eens verloren kan gaan.

Maar waarom kiezen bedrijven om samen te werken met deze jonge meisjes? Wel, jongeren hebben vaak ook een jonge doelgroep, meisjes van 14 jaar zijn makkelijker om te kopen dan volwassen vrouwen. Ze hebben een voorbeeld en kijken daarnaar op. Ze zullen dezelfde stappen ondergaan om te worden zoals zij. Waaronder dus ook het kopen van producten die deze influencers promoten.

Als we Nederland met België vergelijken, zien we dat zij al een hele stap verder zijn op dat vlak. Daar zien we dat influencers een eigen platform creëren. Voornamelijk op Youtube. Ze  maken shows die vergelijkbaar zijn met programma’s op tv of werken zelfs samen met tv programma’s. Zo heb je bijvoorbeeld het programma Expeditie Robinson op tv en is er een extra talk show met de kandidaten te zien op Youtube. De traditionele media gaat meer samenwerken met online media en omgekeerd. Dit is iets wat ik in de toekomst zeker ook zie gebeuren in België. Al zal dat wel nog even duren.