Streaming, podcasts, Spotify,… is dat de toekomst van radio? De laatste jaren is radio in haar traditionele vorm enorm afgenomen. Ben je benieuwd hoe dat komt? Lees er dan hieronder meer over: 

Christopher Calice

Ik interviewde voor het vak Frans Christopher Calice, een radiopresentator bij Radio Contact in Brussel. Ik vroeg hem wat volgens hem de toekomst van radio is, en of het medium in haar originele vorm zal verdwijnen.

Christophe: “Op vlak van analoge radio, FM dus, is het mogelijk dat het niet meer zal bestaan over 10 jaar. DAB+ is zich momenteel heel erg aan het ontwikkelen en als de overheid haar best doet, luisteren we daar binnenkort naar in onze auto.

Ik denk wel dat radio het oudste medium is dat volhoudt in de nieuwe media. Vandaag de dag kijken we geen televisie meer. Want het aspect live tv-kijken is verdwenen, zeker in het Franstalige gedeelte van België. Televisie biedt programma’s aan die we in replay kunnen bekijken en daarbovenop kunnen we ook reclame overslaan. De kant van Televisie die we nu kennen is echt passé.

Ik neem nog een ander voorbeeld: het enige waar radio mee kan concurreren tegenover Spotify is de presentator. Ik denk echt dat de inhoud en energie die een presentator met zich meebrengt het enige is waarmee radio nog kan opboksen tegenover Spotify. Als we de menselijke kant van radio zouden weglaten, waarom zouden we dan nog naar de radio luisteren waar we onze eigen muziek niet kunnen kiezen en waar we ook nog eens reclame hebben? Bij Spotify kan je je eigen muziek kiezen zonder naar reclame te moeten luisteren. Dus in feite is dat beter, maar we houden vast aan radio omdat we toch nog die menselijke en directe kant hebben. Ik denk wel dat radio zal digitaliseren, zowel in de auto als op onze smartphone maar daar moeten we ons naar aanpassen. Maar als we willen dat de mensen naar radio blijven luisteren, moeten we vasthouden aan die presentator.”

Ik las ook onlangs een artikel over de toekomst van radio. De vorige baas van alle radiozenders van RTBF, Francis Goffin, deelt zijn mening in het artikel. Er staat bijvoorbeeld in dat radio nog steeds 84% van de bevolking bereikt, en dat het dus echt een massa medium is! Toch is er wat veranderd, want de lengte dat mensen naar radio luisteren is sterk gedaald. Elk jaar daalt die luistertijd met zo’n 1,3%.

Waar de mensen naar radio luisteren is ook veranderd de afgelopen jaren. 95% luistert nog naar de radio in haar traditionele vorm, maar 7 jaar geleden was dat nog 2,9% meer. 26,8% luistert radio via de televisie, op 7 jaar tijd is dat met 42,6% gestegen. 14,1% luistert op de pc en 13,8% luistert naar de radio via hun mobiel, daar zien we een stijging van maar liefst 51,6%!

Zoals je ziet zijn er heel wat zaken aan het veranderen in de traditionele media. Maar gelukkig gaan er zo ook nieuwe deuren open, want als alles digitaal wordt hebben ze daar ook weer werkmensen voor nodig natuurlijk.