“Moesten wij dit ook kennen?”, “Ik vind mijn cursus niet meer!”, “Tja dat wordt terugkomen in augustus.” Om deze typische studenten uitspraken te vermeiden lees je best deze vijf tips. Ze helpen iedere student om zich goed voor te bereiden op de blok en de examens.

1. Maak een planning

Een planning maken voor de blok is superbelangrijk. Zorg dat deze planning goed bij jouw studiemethode past en ga niet overmoedig te werk. Het is altijd goed voor de mentale toestand om op het einde van de dag je to-do lijst te kunnen afvinken. Als je daar te veel op zet kan dat niet en ga je met stress slapen.

 2. Breng je cursussen op orde

Na een heel semester gefeest te hebben en niet aan opruimen gedacht te hebben is het misschien geen slecht idee om voor de blok je cursussen op orde te brengen. Er is niets zo stresserend als tijdens de blok of de examens je boeken niet meer terug te vinden en dan maar notities moet vragen aan een vriendin.

3. Zoek plekken uit waar je wilt studeren

Een maand lang achter dezelfde bureau studeren wordt maar saai. In Antwerpen zijn er veel verschillende, leuke plekjes vaar je kunt studeren met vrienden of alleen. Het enige wat je moet doen is je inschrijven op www.study360.be. Hier vind je tientallen verschillende locaties om tussen te kiezen met elk hun voordelen.

 4. Plan je pauzes goed in

Er is niets belangrijker dat op tijd een pauze te nemen tijdens het studeren. Je hoofd even leeg maken kan je concentratie terug boosten. Het is dus nodig om voor jezelf een doel te maken, bijvoorbeeld na 60 pagina’s neem ik 10 minuutjes pauze. Het is zeer belangrijk dat je tijdens deze pauzes iets actief doet en niet blijft zitten achter je bureau terwijl je door sociale media scrolt.

5. Eet gezond

Voor de blok en tijdens de blok gezond eten help zeer goed bij de concentratie. Voldoende vitamines zorgen ervoor dat je je beter voelt en gezonder waardoor je meer motivatie krijgt om te studeren. Een vettige maaltijd verteert veel trager en geeft je een loom gevoel waardoor studeren geen prioriteit meer wordt. Gezonde snacks en lichte maaltijden zijn dus de beste opties voor en tijdens de blok.