De sociale media dreigen al jaren de traditionele media neer te halen. Jongeren gaan veel sneller naar online platformen om nieuws te vergaren, zo is YouTube een veelgebruikte bron van informatie. Door het gebruik van online kanalen blijft de interesse in traditionele media dalen. Hoe kan een medium als VTM Nieuws of Het Journaal op tegen de kracht van de online wereld? 

Het was een traditie: om zeven uur ’s avonds ploft iedereen neer in de zetel en zet Het Journaal of VTM Nieuws op. Martine Tanghe of Dany Verstraeten begon met de hoogtepunten te verkondigen en discussies over de huidige politiek en andere onderwerpen kwamen op gang.

Tegenwoordig kijken minder huishoudens naar het televisienieuws. Volgens cijfers van het CIM (Centrum voor Informatie over de Media, nvdr.) keken in 2012 gemiddeld 1.392.255 Belgen naar Het Journaal om zeven uur ’s avonds, terwijl in 2018 ‘maar’ 1.337.900 Belgen hun televisie aanzetten. VTM Nieuws daarentegen kende een groei tegenover 2017: dit jaar telde het CIM 790.600 kijkers. In 2018 telde de nieuwsuitzending een 816.300 kijkers.

Niet alleen België kent een daling in kijkcijfers, ook de nieuwszenders in de Verenigde Staten krijgen minder bezoekers. Volgens Pew Research Center zou in 2016 57% van de Amerikanen ‘s avonds naar het nieuws gekeken hebben, in 2017 is dat cijfer gedaald naar 50%. Westmonroe Partners laat op zijn beurt weten dat slechts 59% van de inwoners een kabelverbinding heeft.

In hetzelfde onderzoek blijkt dat vooral Amerikanen vanaf vijftig jaar naar het nieuws op de televisie kijkt. In de grafiek van Pew Research Center wordt duidelijk dat jongvolwassenen tussen 18 en 29 jaar weinig tot amper naar de lokale- en kabeltelevisie of televisienetwerken kijken. Zo’n 18% kijkt naar de lokale televisie, 8% naar televisienetwerken en 10% naar kabeltelevisie. Ook volwassenen tussen de 30 en 49 jaar kijken aanzienlijk minder naar de televisie. Zo kijkt 28% naar de lokale televisie, 13% naar televisienetwerken en 16% naar kabeltelevisie.

 

Streamingwebsites aan de macht

Waarom kijken zo weinig (jong)volwassenen naar de gebruikelijke televisiezenders? Streamingwebsites zoals Netflix en YouTube zijn enorm populair onder deze doelgroep. Zij zullen sneller een abonnement op een account bij deze servers nemen dan een televisieabonnement. Het huidige aantal Netflix-gebruikers telt een 151 miljoen mensen. Vorig jaar waren dat er een 124 miljoen. YouTube telt zo dagelijks ongeveer een dertig miljoen (actieve) gebruikers.

Tegenwoordig gebruiken nieuwszenders al vaker Facebook om korte video’s te delen van de nieuwsuitzending. Deze media zouden meer gebruik kunnen maken van de online wereld.

Op YouTube kan je al een hoop nieuwskanalen vinden die video’s maken over de huidige problemen in de wereld, of zelfs hele nieuwsuitzendingen maken. Philip DeFranco presenteert zo sinds 2007 zijn eigen nieuwsshow The Philip DeFranco Show waarin hij elke werkdag de belangrijkste nieuwsitems, in zowel de online als de offline wereld, uitlegt. Daarin vraagt hij elke keer wat zijn kijkers vinden van de gebeurtenissen. Op vrijdagen kiezen de kijkers zelf wat er uitgelegd wordt in de show. Gelijkaardig aan die concept kan je ook ODN (On Demand News, nvdr.) vinden. ODN maakt al sinds 2006 korte filmpjes waarop tekst verschijnt met een uitleg over de geziene beelden.

Langs de andere kant heb je ook kanalen als H3 Podcast, een twee uur durende podcast waarin op een eerder ludieke manier hedendaagse gebeurtenissen worden aangekaart, of The Young Turks, een eerder links kanaal dat verschillende informatieve video’s plaatst over het nieuws. Ook zij maken livestreams van drie uur waarin ze het nieuws becommentariëren en het publiek mee laten praten.

 

Audience participation and branding

Wat deze kanalen zo speciaal maakt is dat ze inzetten op het publiek dat naar hun video’s kijkt. Het publiek kiest mee waarover de show gaat, geeft hun mening over de situatie of kan met anderen de gebeurtenis bespreken. Zo voelt een individu zich meer ‘een deel van het team’ dat de video’s ineen steekt. Je kan je publiek persoonlijk aanspreken en zo lokken naar verdere video’s of informatie die ze willen opnemen.

Streamingwebsites zoals YouTube steunen enorm hard op geld dat van advertenties komt. Hoe meer kijkers, hoe meer een kanaal kan verdienen aan de hand van die advertenties en clicks. Zo kan je meer geld binnenhalen zonder dat je zelf moet investeren in sponsors. Je bouwt zo ook je eigen merk of brand op.

Een Belgisch voorbeeld van een nieuwsshow is Techmag. Deze show is een vrij nieuw concept, het werd een jaar geleden opgestart door copywriter en storyteller Magali De Reu. Hoewel dit een nicheshow is, rond Belgische startups en technologische innovaties, trekt het een hoop geïnteresseerde kijkers.

Een brand kan voor een nieuwsshow heel handig zijn, omdat je daarmee veel bekendheid en aandacht trekt. Je kan je zo aan een stramien houden, waarbij kijkers meer gedreven gaan zijn om naar jouw nieuwsuitzending te kijken.

 

Online for the win!

Is er geen toekomst meer in de traditionele media? Natuurlijk wel, maar het kan geen kwaad om mee te gaan in de trends en interesses van de nieuwe generatie (jong)volwassenen. De toekomst van de media zit in het internet.