5 tips om makkelijker in slaap te vallen

Je wil heel graag slapen, maar het lukt je echt niet! Als student is een goede nachtrust van groot belang, zeker tijdens de examenperiode. Niet iedereen geraakt even makkelijk in slaap. Sommigen hebben last van stress, anderen hebben dan weer fysieke klachten waardoor ze de slaap niet kunnen vatten. Ik geef jullie 5 tips om te kunnen slapen als een roosje!

 

  1. Jezelf moe maken

Lig je ’s avonds wakker in je bed en heb je nog te veel energie? Zorg dat je die avond gesport hebt! Ga lopen of ga naar de fitness en mat jezelf helemaal af. Let wel op voor caffeïnedrankjes! Wanneer je die te laat drinkt, wordt slapen moeilijk.

 

  1. Leg je GSM weg

Veel studenten raadplegen hun GSM nog even vlak voor het slapengaan. Ze checken hun mails, hun Facebook, hun Instagram, … En voor je het weet, is het opeens al 3 uur later. De GSM werkt zeer verslavend, dus leg hem weg of schakel hem uit vooraleer je gaat slapen!

 

  1. Kijk iets saai

Kijk iets saai op televisie! Er zijn verschillende mogelijkheden: een saaie film, een veel te langdradige documentaire of National Geographic, tenzij je een grote dierenvriend bent natuurlijk.

 

  1. Drink warme melk met honing

In melk met honing zitten zowel trypofaan als aminozuren. Die verhogen de productie van melatonine waardoor je beter zal kunnen slapen.

 

  1. Neem een spierontspanner

Als je slaapproblemen écht ernstig worden, kan je gebruik maken van magnesium of spierontspanners. In het ergste geval kies je voor valium, maar raadpleeg daarvoor zeker eerst je arts.

 

Door: Cédric Gacoms