Rani Rillaert is 20 jaar en studeert leerkracht lager onderwijs in haar laatste jaar. Een opleiding die haar enorm heeft doen groeien als persoon maar ook als leerkracht. “Ik vind het belangrijk dat ik mijn leerlingen op een speelse manier iets kan aanleren. Als het op deze manier kan, ga ik daarvoor”.

“Als leerkracht lager onderwijs moet je creatief zijn. Ik ging in het tweede jaar van mijn opleiding een week lang naar Brussel om een natuurklasseproject te realiseren voor leerlingen uit Dworp. Wij hebben ons een week voorbereid om de derdejaars de meest avontuurlijke dagen te bezorgen. Dat was voor mij een super ervaring. Vooral omdat je met iedereen kon samenwerken en er moest voor zorgen dat alles tot in de puntjes van ‘s morgens tot ‘s avonds in orde was. Zo zijn we veel closer met elkaar geworden, het waren geweldige dagen.”

“Ook vertrek ik binnenkort voor 3 maanden naar Zuid-Afrika. In de voormiddag gaan we daar lesgeven aan kinderen van het tweede en het derde middelbaar. In Afrika is het onderwijssysteem helemaal anders dan in België, dus zullen wij voornamelijk tijdens de les de juf bijstaan. In de namiddag organiseren we een naschoolse opvang omdat de leerlingen maar les krijgen tot ‘s middags. Alle activiteiten die we met de kinderen doen, voorzien we zelf. En natuurlijk ben ik ook heel benieuwd om Afrika zelf te ontdekken. ”

Ik ben totaal veranderd als persoon, ik geloof nu in mezelf

“Vroeger was ik heel verlegen en vond ik het eng om voor de klas te spreken. Zelfs antwoorden in de les deed ik niet. De opleiding en de sfeer op school hebben mij helemaal veranderd, ik vind het nu bijvoorbeeld niet meer erg om voor een groep te spreken. Dat zou ik eerst nooit gedurfd hebben. Ik kan me nu zelfs niet inbeelden wat dit teweeg zou hebben gebracht als ik zo was gebleven. Nu ben ik blij met wie ik ben en dat helpt mij enorm verder in mijn leven. Ik heb mezelf beter leren kennen, ik weet dat ik deadlines kan halen. Ik geloof in mezelf.”

Ik hou niet van de leerkracht-leerling verhouding 

“Ik wil dat mijn leerlingen weten dat ik ook maar een mens ben. Dat is iets waar ik enorm voor oplet als ik voor de klas sta. Het is belangrijk dat ze naar mij kunnen komen om te babbelen over eventuele problemen. Tijdens de les heb ik graag dat de kinderen luisteren als ik praat en dat de gemaakte afspraken worden nagekomen. Maar ik wil hen niet het gevoel geven dat ik als leerkracht beter ben dan zij zijn. Sommige kinderen hebben niemand waar ze met hun problemen bij terecht kunnen, in z’n geval wil ik die persoon voor hen zijn.”

“Ik leer elke dag zelfs nog bij van die kinderen. In het eerste leerjaar zijn leerlingen bijvoorbeeld nog heel fantasierijk en dat probeer ik dan weer in mijn eigen leven terug te brengen. Ook ben ik grote fan van spelend leren. Ik merk dat dat werkt, dus dat vind ik heel belangrijk. Woordjes schrijven in een boek wordt al snel saai voor leerlingen. Ik laat hen dan bijvoorbeeld rechtstaan om de woordjes uit te beelden of ik hang kaartjes hiervan op in de klas. Als het op deze manier kan, dan kies ik daar altijd voor.”

Naam: Rani Rillaert

Leeftijd: 20 jaar

Specialisatie: Derde jaar lager onderwijs

Woonplaats: Mortsel